.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

5/20/2006

Orang Islam perlu membuat amalan dengan bersungguh-sungguh

Tanjung Karang : Ketua Pengarah Unit Amal Malaysia, Ustaz Jamsari Marsom berkata, Jadikan pengajian sebagai muhasabah (untuk) diri sebagai orang yang beriman. Selain itu setiap orang Islam perlu melakukan 4 amalan dengan bersungguh-sungguh supaya dapat diterima Allah, Katanya sewaktu memberikan kuliah mingguan Deenul Islam di Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS).

Perkara pertama yang perlu diamalkan oleh setiap orang, menurutnya ialah, Jihad Fisabilillah bukan dengan niat serong. (Berjihad) dengan harta dan dengan diri. Inilah perniagaan terbaik yang Allah SWT tawarkan kepada hamba-nya kerana pahalanya amat besar.

Jihad dikalangan orang muda adalah (lebih) hebat kerana (mereka) menggunakan zaman mudanya ke jalan Allah dengan mengenepikan dahulu kepentingan peribadinya. Tahap kita baru jihad (untuk) menentang nafsu-nafsu jahat dan belum sampai tahap berperang dengan senjata, ujarnya.

Perkara yang kedua ialah, Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan mengikut landasan syariat dengan tidak berbelanja secara melampau berbanding bulan lain dan banyak bersedekah kepada saudara muslimin, katanya yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Sabak Bernam.

Beliau yang juga Bekas Pegawai Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT) berkata, Perkara yang ketiga ialah orang yang menunaikan fardhu haji hanya kerana Allah. Dan pulang daripada Makkah tidak mengulangi perkara-perkara maksiat, tidak menutup aurat dan sebagainya. Serta pulang dari Makkah tidak menjadi seperti "syaitan bisu" yang hanya membiarkan maksiat berlaku disekelilingnya.

Manakala yang keempat ialah, Orang yang sakit kemudian sembuh, selepas itu bertaubat dengan Allah. Jangan selepas sembuh tidak insaf dan terus memusuhi gerakan Islam. Contohnya utama abad ini ialah Airel Sharon, yang telah membunuh ribuan Umat Islam di Palestin, sedang nazak tetapi tidak mati lagi, ujarnya lagi.

Kuliah mingguan Deenul Islam tersebut telah mendapat sambutan yang menggalakkan daripada orang ramai. Turut hadir ialah Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan, Ustaz Musa Mohamad, Naib YDP, Dr Md Yusoff Abd Wahab, Ketua DPP Kawasan, Ustaz Mat Hasbullah dan Ketua Urusan Ulama’ PAS Kawasan, Ustaz Khairullah Junid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com