.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

5/23/2006

Ulama jangan berjuang dalam gerakan Islam untuk jadi kaya

Tanjung Karang : Ulama’ bukan sahaja (memberikan) kuliah di surau dan masjid sahaja tetapi pada semua aspek. Amanah dari Allah pada Ulama’ untuk berjuang menegakkan Islam, kata Ahli Majlis Syura Ulama’ PAS Pusat, Ustaz Dr Mohamad Mat Daud, semasa merasmikan Muktamar Dewan Ulama’ PAS (DUP) Negeri Selangor kali ke-18 di Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS).

Menurutnya, Hendak (menjadi) kaya bukan dalam perjuangan Islam. Jika berjuang (dalam gerakan Islam) untuk menjadi kaya, Pimpinan Ulama’ (hebat) bagaimanapun akan hanyut, ramai pimpinan PAS telah dari (meninggalkan PAS) kerana wang. Selagi ada rezeki jangan takut (untuk) berjuang (dalam) Islam, katanya.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa (AJK) DUP Pusat mempersoalkan mengenai idtilah bid’ah yang sering ditimbulkan oleh orang ramai, katanya, bid’ah (yang) paling besar ialah mengubah hukum Allah.

Beliau juga meminta Ulama’ membuktikan (dalam bentuk) amalan sebelum melafazkan percakapan (untuk perjuangan Islam). Umur bukan alasan untuk bergerak aktif (dalam perjuangan Islam). Ulama’ juga perlu berjuang dari muda.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com