.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

6/17/2006

Pendukung gerakan Islam perlu melakukan “Tajdid”


Tanjung Karang : Setiap ahli pendukung gerakan Islam wajib mengikuti majlis Ilmu setiap masa. Jangan sampai lebih 40 hari tidak mendengar majlis-majlis ilmu, kata Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP) Negeri Selangor, Ustaz Ramli Sidom.

Pendukung-pendukung gerakan Islam juga harus membuat tajdid (pembaharuan) setiap hari seperti menghadiri majlis-majlis ilmu untuk membuat tajdid dalam aqidah setiap masa.

Tajdid juga perlu dilakukan dalam perkara amal seperti memasyarakatkan PAS, tarbiyah, usrah, tamrin dan wala’ kepada pimpinan selama mana pemimpin itu tidak menderhaka kepada Allah, jangan bertanya apa yang jamaah boleh beri sebalinya tanya apa yang perlu diberi kepada jamaah, ujarnya.

Tajdid yang seterusnya yang perlu dilakukan, menurutnya, ialah dalam jihad dan dalam taktik dan strategi dalam jamaah. Seperti bagaimana untuk menarik sokongan pengundi dari berbagai kaum, remaja, wanita dan sebagainya.

Dalam perkembangan yang lain, beliau turut meminta ahli-ahli PAS supaya mengambil contoh perjuangan HAMAS di Palestin yang sedang mendapat tekanan daripada Israel dan daripada Presiden Palestin sendiri, Mahmood Abbas.

PAS, katanya, telah berjaya membantu Kerajaan HAMAS dengan mengumpulkan dana sebanyak RM3 juta untuk disumbangan kepada rakyat Palestin yang menghadapi sekatan Ekonomi.

Beliau berkata demikian sewaktu memberikan kuliah mingguan Deenul Islam di Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS) anjuran bersama dengan Lajnah Tarbiyah dan Pendidikan DPP Kawasan Tanjung Karang.

Turut hadir ialah Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan, Ustaz Musa Mohamad, Setiausaha PAS Kawasan, Haji Mohd Saad Ibrahim, Setiausaha DPP Kawasan, Mohd Faizal Mohd Barja dan Ketua Lajnah Tarbiyah dan Pendidikan DPP Kawasan, Ustaz Shamsudin Mohamad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com