.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

12/11/2005

Ustaz Khairullah Junid Pemimpin berilmu dan berpengalaman

Ketua Urusan Ulama’ PAS Kawasan, Ustaz Haji Khairullah Junid, satu nama yang tidak asing lagi di Tanjung Karang, khususnya kepada aktivis PAS Kawasan. Dilahirkan pada 15 Januari 1938, di Bukit Canggang, Dengkil, Sepang. Tetapi dibesarkan di Tanjung Karang kerana mengikut kedua orang tuanya, Haji Junid b. Haji Yusof dan Hajah Musifah bt. Haji Taib, berhijrah ke Tanjung Karang. Beliau merupakan anak ke 2 daripada 3 orang adik-beradik.

Pendidikan

Mendapat pendidikan awal di Sekolah Arab Mamba’ul Ulum, Dato’ Manan, Tanjung Karang. Kemudian beliau menyambung pelajaran ke Sekolah Agama Menengah Hishamuddin, Sungai Berteh, Klang sehingga mendapat Rabi’ Thanawi. Selepas itu, pada tahun 1960, beliau menuntut di Nadzah Bukit Besar, Kedah, dan berguru dengan Tuan Guru Haji Othman Al-Yunusi, yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah, ketika itu.

Setelah menamatkan alam persekolah, beliau telah mendirikan rumahtangga dengan, Hajjah Salimah Haji Ibrahim, pada tahun 1961. Hasil perkongsian hidup selama 44 tahun, beliau telah dikurniakan seramai 10 orang cahayamata, empat lelaki dan enam perempuan. Dua orang anaknya telah mengikut jejak langkahnya sebagai pendidik.

Kerjaya

Pada tahun 1961, beliau telah memulakan kerjaya sebagai pendidik di Sekolah Agama Menengah Hamidiah, Kajang. Manakala pada tahun 1963 beliau telah berpindah ke Sekolah Agama Menengah di Jeram. Semasa di Jeram beliau sempat mengajar bersama Allahyarham Ustaz Abd Razak Dawami, Bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor.

Pada tahun 1974, Beliau sekali lagi berpindah ke Sekolah Arab Batu 11, Tanjung Karang. Manakala pada tahun 1977, beliau mengajar di Sekolah Agama Menengah Seri Desa, Tanjung Karang. Pada tahun 1979 pula, beliau ditukarkan ke Sekolah Agama Menengah Tinggi Hishamuddin, Kampong Jawa, Klang, sehingga pada tahun 1983, beliau kembali mengajar di Sekolah Agama Menengah Seri Desa, Tanjung Karang sehingga bersara pada tahun 1993.

Mula bergiat dengan PAS

Beliau telah menyertai PAS pada tahun 1961, mula aktif dengan PAS sebagai Ketua PAS Cawangan Sungai Tengi Kanan. Kemudian beliau telah diamanahkan beberapa jawatan di dalam PAS antaranya ialah sebagai Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Kuala Selangor, Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Kuala Selangor. Setelah berlaku persempadanan semula kawasan pilihanraya pada tahun 1995, Cawangan beliau yang dulunya dibawah Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang dan Parlimen Kuala Selangor telah di masukkan ke DUN Sungai Burong dalam Parlimen Tanjung Karang. beliau kemudiannya menjadi Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Tanjung Karang. Selain itu, Ustaz Khairullah juga pernah diamanahkan sebagai Naib Ketua Dewan Ulama’ PAS Negeri Selangor pada tahun 90-an.

Ustaz Khairullah yang kini menetap di Masjid Baroh, Tanjung Karang pernah dipilih oleh sebagai calon PAS di DUN Permatang menentang Jamaluddin Adnan dari Barisan Nasional (BN), dalam Pilihanraya Umum tahun 1995, tetapi tewas dengan majoriti 7,276.

Aktiviti masyarakat

Selepas bersara, beliau telah menabur bakti sebagai tenaga pengajar di Maahad Thahfiz Jamiul Hasanah, Batu 10, Tanjung Karang, sehingga tahun 2003. Selain itu, beliau juga merupakan Pembantu Imam di Masjid Jamiul Ahmadi, Masjid Baroh, Tanjung Karang. Dan mengajar secara mingguan samaada di masjid atau surau di sekitar Tanjung Karang, termasuk untuk muslimat.

Dalam usia 67 tahun, beliau masih lagi bergiat aktif dengan PAS. Selain masih menjadi Ketua PAS Cawangan Sungai Tengi Kanan dan Ketua Urusan Ulama’ PAS Kawasan, beliau juga adalah Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama’ PAS Negeri Selangor dan merupakan pengedar Harakah sekitar Tanjung Karang.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com