.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

2/25/2006

Teruskan berjuang samaada kalah atau menang

Bukit Belimbing : (Ahli-ahli PAS) perlu meneruskan perjuangan, kalah atau menang (dalam perjuangan) bukan kerja kita, kata Ketua Penerangan PAS Negeri Selangor, Roslan Shahir Dato’ Mohd Shahir, sewaktu berucap dalam perasmian serentak mesyuarat agung PAS Cawangan Bukit Belimbing, Permatang dan Ujong Permatang di Markaz PAS Cawangan Bukit Belimbing, Tanjung Karang.

Perjuangan Islam adalah untuk mencari keredhaan Allah. Di Palestin rakyat Palestin setiap hari berhadapan dengan Israel. Tetapi HAMAS telah berjaya di dalam Pilihanraya di Palestin. Dua orang pemimpin HAMAS juga telah dibunuh secara kejam oleh tentera Israel iaitu Sheikh Ahmad Yassin dan Dr Abd Aziz Rantisi beberapa bulan kemudian, katanya.

Di Malaysia, menurutnya, Tidak ada orang lain yang boleh memperjuangkan Islam kecuali PAS. Sebagai contoh ialah, kes Sarjan Morthy @ Mohamad Abdullah, salah seorang pendaki Gunung Everest, yang telah memeluk Islam sebelum meninggal dunia, tidak ada seorang pun pemimpin Umno yang hadir semasa hari perbicaraan di mahkamah dan di tanah perkuburan Islam. Tetapi PAS telah diwakili oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub, yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, katanya lagi yang juga Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan Kelana Jaya.

Ekoran daripada peristiwa tersebut 10 orang menteri telah menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, supaya perkara 121 (1A) dipinda bagi mengurangkan kuasa mahkamah syariah. PAS telah mengambil pendirian menghantar memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) bagi menentang memorandum yang dibawah oleh 10 orang menteri kabinet tersebut.

Selain itu, menurutnya, Sebuah Badan Bukan Kerajaan, IFC (Inter Faith Commission) telah menuntut supaya memberi kebebasan beragama kepada semua rakyat yang berumur 18 tahun keatas. Dan salah satu pertubuhan yang terlibat dengan IFC ialah Sisters In Islam (SIS).

Tuntutan IFC tersebut telah ditandatangani oleh beberapa orang Ahli Parlimen dari Umno. Manakala salah seorang anggota SIS ialah, anak Bekas Perdana Menteri, Datin Paduka Marina Mahathir dan anak kepada Perdana Menteri, Nori Abdullah, katanya.

Begitu juga mengenai karikatur yang menghina Nabi Muhamad s.a.w oleh akhbar Denmark, PAS telah mengetuai perhimpunan aman di Kedutaan Denmark. Perarakan yang terbesar itu telah diketuai oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, dari Masjid Kampong Baru sehingga Kedutaan Denmark.

Di akhir ucapannya, beliau mengharapkan agar semua pihak bersama-sama dengan PAS dalam isu berkaitan dengan Islam tanpa mengira fahaman politik. PAS, menurutnya, boleh menang dengan sokongan daripada semua pihak termasuk Umno dan atas pagar.

Perasmian mesyuarat agung serentak tersebut telah dihadiri oleh Ahli-Ahli Jawatankuasa dan ahli-ahli PAS ketiga-tiga cawangan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com