.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

2/06/2006

Umat Islam perlu berhijrah dari sudut sikap dan pemikiran

Dato’ Manan : Nabi Muhamad s.a.w berhijrah dari Makkah ke Madinah (ialah untuk) menyelamatkan umat dari api neraka kepada jalan yang lurus. Tetapi ada pihak yang yang menerima ajaran (yang dibawa) nabi sebahagian sahaja dan menolak sebahagian lagi, kata Ustaz Sallehen Mukhyi sewaktu berceramah sempena Ma’al Hijrah di Markaz PAS Cawangan Sungai Tengi Kanan, Kampong Dato’ Manan.

Sekarang tidak ada lagi hijrah tempat tinggal tetapi yang ada ialah hijrah dari sudut sikap dan pemikiran dari yang tidak baik kepada yang baik, ujarnya.

Menurutnya, Nabi Muhamad berjuang Islam bukan bermatlamat harta benda dan pangkat. Abu Jahal dan Abu Lahab menentang perjuangan Islam yang dibawa oleh nabi kerana bimbang perniagaan yang mereka jalankan seperti menjual arak dan patung berhala akan ‘lingkup’ Apabila masyarakat Makkah mengikut ajaran Islam yang dibawa oleh nabi.

Berlainan dengan masyarakat Madinah yang telah menerima Islam di dalam hidup mereka, ujarnya.

Ceramah yang dianjurkan buat pertama kalinya di Cawangan tersebut sejak pilihanraya umum yang lalu telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada orang ramai.

Turut hadir ialah, Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan, Ustaz Musa Mohamad, Naib YDP Kawasan, Dr Mohd Yusof Abd Wahab, dan Ketua Urusan Ulama’ PAS Kawasan, Ustaz Khairullah Junid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com