.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

1/08/2006

Ustaz Ghani Shamsudin Seru Banteras Pengundi Hantu


Tanjung Karang : Hantu merujuk kepada makhluk (halus atau bukan) yang mengganggu dan menggugat kesejahteraan individu dan masyarakat, justeru ia makhluk yang tidak mahu mengikut lunas kebenaran, keadilan dan kewajaran. Sebaliknya hanya menurut perasaan tamak, dendam, jahat dan watak berpuaka, Kata Ustaz Haji Abd Ghani Shamsudin, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Hantu menurutnya, tidak mengikut tuntutan akal (yang) waras. Sebaliknya ia mahu bersultan di mata beraja di hati. Hantu juga berfahaman egoistic, mata duitan dan bersemangat duniawi meskipun dia sendiri makhluk dari alam ghaib. Hantu tidak akan mematuhi undang-undang; meskipun undang-undang yang ia sendiri buat atau gariskan untuk dirinya.

(Pengundi) Hantu tidak menganggap perbuatannya dalam apa jua bidang sebagai ada kaitan dengan dosa dan pahala. Lebih-lebih lagi dalam pilihanraya. Tuhan baginya tidak akan masuk campur dalam menentukan piawaian baik (atau) buruk perbuatannya, ujarnya yang juga Timbalan Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan Tanjung Karang.

Gejala (pengundi) hantu dalam pilihanraya ini sebenarnya lahir dari sifat rakus berkuasa dan tamak untuk terus berkuasa sampai bila-bila. Kekuasaan bermakna kekayaan, wang dan pengaruh serta mertabat duniawi.

Dengan merebaknya kehadiran manusia hantu yang terus menerus menggandakan kehadiran manusia yang diperkakas dan dijadikan hantu secara langsung atau tidak langsung maka proses hidup bermuafakat, bersyura dan berdemokrasi tidak wujud. Rakyat tidak ada ketuanan yang sebenarnya, ujarnya lagi.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor berkata, keadaan seperti ini tidak boleh dibiarkan berlarutan dan berleluasa; sebab akibatnya sangat merosak dan meruntuhkan sendi hidup yang beradab dan bermoral.

Menurutnya, seluruh individu rakyat yang prihatin mesti berusaha membenteras kewujudan hantu dalam segala bentuk. Masa depan bangsa dan negara banyak bergantung kepada semada kita dapat dan berjaya membenteras gejala ini atau sebaliknya kita gagal.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan Kuliah Mingguan Deenul Islam, di Kompleks PAS Sungai Burong (KOMPAS). Turut hadir ialah YDP Kawasan, Ustaz Haji Musa Mohamad, Naib YDP Kawasan, Dr Mohd Yusof Abd Wahab dan Setiausaha PAS Kawasan, Haji Mohd Saad Ibrahim.

1 Comments:

At Thursday, August 28, 2008 7:47:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum.
akhirnya dapat juga bertemu dengan pemilik blog ini.
sebenarnya saya amat gembira dan bersyukur dikesempatan Seminar Warisan Al-Quran & Al-Hadith Nusantara anjuran Akedemi Pengajian Islam Universiti Malaya 27ogos2008 lepas dapat berjumpa Ustaz.
sebelum ini hanya mengenali ustaz dari jauh sahaja.
namun pada hari itu dapat juga bertemu Ustaz.
semoga Ustaz dlm keadaan yang sihat dan sentiasa diberkati Allah s.w.t

 

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com