.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

12/25/2005

Orang Melayu hilang identiti Islam


Tanjung Karang : Gejala sosial dan rasuah politik telah di monopoli oleh orang melayu sehingga orang melayu hilang identiti Islamnya. Puncanya melibatkan semua pihak dari masyarakat hingga pemimpin serta ibu bapa yang tidak dapat mengawal anak-anak disebabkan pemimpin tidak membanteras punca maksiat, kata Haji Mahfuz Omar, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat ketika berucap di program Hi Tea anjuran Lajnah Kebajikan Dewan Muslimat PAS Negeri (DMPN) Selangor dan DMP Anjung Utara di Kompleks PAS Sungai Burong (KOMPAS).


Ini, menurutnya, kerana ibu bapa yang telah memilih Barisan Nasional (BN). BN telah memisahkan agama dengan kehidupan masyarakat. Peratus (orang Islam) yang ke masjid dan surau sangat kecil menyebabkan ia gagal membina rohani umat Islam. Tambahan pula masjid dan surau dikongkong oleh UMNO.

Ulama’ mudah dipinggirkan oleh umat Islam, manakala fatwa Mufti tidak diikuti. PAS perlu mencari pendekatan untuk mengatasi masalah ini dan melahirkan anak-anak yang boleh menjadi “polis” kepada diri sendiri. Gerakan muslimat yang rapat dengan anak-anak boleh memainkan peranan, ujarnya.

Beliau yang juga Bekas Ahli Parlimen Pokok Sena, Kedah, turut melahirkan rasa bimbang mengenai pengajaran matapelajaran seks yang akan diajar di sekolah akan di salahguna (pelajar) dan memburukkan lagi (masalah) gejala sosial.

Lebih baik ditingkatkan budaya ilmu rumahtangga cara Islam kepada pelajar-pelajar, sarannya.

Pada program yang sama beliau turut menyampaikan sumbangan kepada fakir miskin sekitar Tanjung Karang hasil sumbangan dari Lajnah Kebajikan DMPN Selangor dan DMP Anjung Utara.

Turut hadir ialah Ketua DMPN Selangor, Hajjah Wan Hasrina Wan Hassan, Timbalan Ketua DMPN, Hajjah Noraini Hussein, Yang Dipertua PAS (YDP) Tanjung Karang, Ustaz Musa Mohamad, YDP Sabak Bernam, Ustaz Abd Jalil Bajuri dan Timbalan YDP Tanjung Karang, Dr Mohd Yusof Abd Wahab.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com