.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

1/31/2006

Musuh-musuh dan kawan Syaitan


Tanjung Karang : Ustaz Jamsari Marsom berkata, Syaitan mempunyai musuh dan kawan di kalangan manusia. Musuh syaitan yang utama ialah Nabi Muhamad s.a.w. Manakala musuh syaitan yang kedua ialah Imam yang adil, orang kaya yang merendah diri dan peniaga yang jujur.

Selain itu ialah, orang alim yang khusyuk dalam sembahyang, orang alim dan ahli nasihat, orang mukmin yang berkasih sayang, orang yang sentiasa bertambah amalannya, orang mukmin yang sentiasa berwuduk dan orang yang selalu bersih.

Syaitan juga bermusuh dengan orang mukmin yang dermawan, orang mukmin yang baik akhlak, orang mukmin yang memberi manfaat, orang yang selalu membaca al-Quran dan Orang yang sentiasa Qiamullail.

Sementara kawan-kawan syaitan terdiri dari, hakim yang tidak adil, orang kaya yang sombong, peniaga yang khianat dan penipu, pemimpin dan penjual arak dan pemakan harta riba.

Selain itu kawan syaitan juga terdiri dari, pemakan harta anak yatim, orang yang mempermudah atau meringankan sembahyang, orang yang enggan membayar zakat dan orang yang banyak berkhayal.

Beliau berkata demikian sewaktu memberikan kuliah mingguan Deenul Islam anjuran Lajnah Tarbiyah dan Pendidikan Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Tanjung Karang dengan kerjasama Kompleks PAS Sungai Burong (KOMPAS) di KOMPAS.

Turut hadir ialah Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan, Ustaz Haji Musa Mohamad, Setiausaha PAS Kawasan, Haji Mohd Saad Ibrahim, Ketua DPP Kawasan, Ustaz Mat Hasbullah Sudin dan pimpinan PAS Kawasan dan DPP Kawasan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com