.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

1/21/2006

Contohi sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim


Tanjung Karang : Sebaik-baik bekalan ialah taqwa dan asas (kepada) taqwa adalah ilmu. Program ilmu (adalah) jaminan untuk masuk (kedalam) syurga, kata Bekas Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP) Negeri Selangor, Ustaz Sallehen Mukhyi, semasa memberikan kuliah mingguan Deenul Islam di Kompleks PAS Sungai Burong (KOMPAS).

Menurutnya, Terdapat banyak perbezaan (antara) manusia yang bertaqwa, dengan manusia (yang) tidak bertaqwa. Sejarah pengorbanan (yang) bermula sejak zaman Nabi Ibrahim, semasa Naib Ibrahim menerima perintah dari Allah swt supaya menyembelih anaknya Nabi Ismail. Naib Ibrahim melaksanakan perintah Allah tanpa ragu atas dasar ketaqwaan yang tinggi.

Beliau yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Besar, mengigatkan supaya, jangan mengganggap perjuangan Islam akan mati. Islam masih boleh menang didalam pilihanraya dengan syarat mengikut peraturan dalam perjuangan Islam dan menepati syarat-syarat yang ditetapkan di dalam Islam untuk mencapai kemenangan.

PAS menurutnya, perlu bersiap sedia untuk mengambil alih kuasa pemerintahan pada masa akan datang. Beliau juga menyeru ahli-ahli PAS supaya meningkatkan istiqamah, fikrah, kesatuan maklumat, tarbiyah, kuliah dan sebagainya.

Kalah didalam Pilihanraya bukan alasan untuk lemah di dalam perjuangan. Islam memerlukan kekuatan politik untuk merubah kebatilan (yang semakin banyak berleluasa), ujarnya lagi.

Kuliah mingguan tersebut yang dianjurkan oleh Lajnah Tarbiyah dan Pendidikan, DPP Kawasan dengan kerjasama KOMPAS telah mendapat sambutan luar biasa daripada orang ramai.

Turut hadir didalam kuliah tersebut ialah, Yang Dipertua (YDP) Kawasan, Ustaz Musa Mohamad, Naib YDP Kawasan, Dr Mohd Yusof Abd Wahab, Ketua DPP Kawasan, Ustaz Mat Hasbullah Sudin dan beberapa pimpinan Dewan Pemuda dan PAS Kawasan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com