.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

5/09/2006

Cabaran – cabaran yang sedang dihadapi

Tanjung Karang : Antara kemanisan dalam perjuangan ini ialah adanya mehnah dan trinbulasi. Mehnah dan tribulasi yang menjadi sunnatullah kepada orang-orang yang beriman bagi membuktikan kebenaran bai’ah dan pengakuan yang dibuat mereka. Dalam bahasa perjuangan, mehnah dan tribulasi akan menentukan siapakah golongan yang akan tetap dengan perjuangan dan siapakah golongan yang akan tercicir di pertengahan jalan perjuangan yang jauh dan panjang ini, kata Ketua Dewan Muslimat PAS (DMP) Negeri Selangor, Hajjah Wan Hasrina Wan Hassan, di dalam ucapan tema bertajuk “Menggarap Kepimpinan Muslimat Berwibawa” sempena Muktamar DMP Negeri Selangor kali ke-19 di Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS).

Cabaran luaran (yang) kita terpaksa berhadapan dan bersaing dengan NGO-NGO yang lain yang kelihatan lebih terkehadapan dalam mendepani isu-isu kemasyarakatan dan semasa. Tidak ketinggalan juga NGO-NGO yang mengunakan nama Islam tetapi mempertikaikan syariat Islam seperti Sister In Islam (SIS) yang kerap kali mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan syariat Islam, ujarnya.

Aqidah masyarakat yang bercelaru juga menjadi cabaran kepada kita yang bergelar dai’ ini. Di mana kita sedia maklum bahawa masyarakat merupakan mad’u kita. Unjuran itu pendekatan dakwah yang sesuai perlu dicari demi untuk memastikan bahawa risalah Islam yang kita bawa ini tidak lari daripada syariat Islam yang sebenarnya. Tambahan pula fahaman Islam hadhari yang ditanamkan Umno-BN kepada masyarakat makin merumitkan kita untuk mendekati masyarakat yang sememangnya perlu diberi penerangan yang betul tentang Islam.

Sasaran dakwah kikta termasuk juga masyarakat non muslim. Mereka juga merupakan pengundi target kita terutamanya bagi kawasan pilihanraya yang peratus pengundi non muslim yang tinggi, ujarnya lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com