.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

5/09/2006

PAS perlu gerakkan program tarbiyah

Tanjung Karang : Sirah telah membuktikan kepada kita, bagaimana berjayanya Rasulullah s.a.w mentarbiyyah dan membentuk para sahabat yang akhirnya mereka telah menjadi pemimpin yang berjaya membawa Islam ke mercu kejayaan yang amat membanggakan dan usaha ini diteruskan oleh para sahabat sehinggalah jatuhnya kerajaan Islam di zaman Othmaniah, Kata Ketua Dewan Muslimat PAS (DMP) Negeri Selangor, Hajjah Wan Hasrina Wan Hassan, di dalam ucapan tema bertajuk “Menggarap Kepimpinan Muslimat Berwibawa” sempena Muktamar DMP Negeri Selangor kali ke-19 di Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS).

PAS merupakan sebuah gerakan Islam yang meneruskan perjuangan yang dilakukan (oleh) Rasulullah s.a.w dan para sahabat, maka usaha untuk melahirkan kepimpinan Muslimat berwibawa perlu diberi penekanan demi untuk melahirkan kepimpinan Muslimat yang akan menghasilkan gerakkerja yang berkesan, ujarnya.

Kita juga sedia maklum bahawa gagalnya kita melahirkan kepimpinan Muslimat berwibawa kerana gagalnya kita dalam system tarbiyyah. Untuk itu, saya mengharapkan Lajnah Tarbiyyah di semua peringkat memandang ‘serius’ perkara ini.

Generasi muda merupakan harapan kita untuk meneruskan perjuangan kita ini. Lantaran itu, mereka ini perlu dikaderkan demi untuk melahirkan pemimpin Muslimat yang menepati neraca yang telah ditetapkan. Jadi pada saya, peranan dan tanggungjawab mengkaderkan kepimpinan muslimat muda mestilah menjadi tanggungjawab Dewan Muslimat, bukan diserahkan kepada Nisa’, ujarnya lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com