.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

5/09/2006

Ikhlas berjuang dalam jamaah Islam – Ustazah Azizah Khatib Mat

Tanjung Karang : Keikhlasan adalah rahsia untuk berjuang di dalam jamaah Islam. Selain itu berjuang di dalam gerakan Islam juga akan mendapat ketenangan jiwa, kata Ketua Dewan Muslimat (DMP) Pusat, Ustazah Hajjah Azizah Khatib Mat, semasa berucap dimajlis perasmian Muktamar DMP Negeri Selangor kali ke-19 di Kompleks PAS DUN Sungai Burong.

Selain itu setiap ahli jamaah juga perlu istiqamah terhadap tugas dan amanah yang dipukul. Setiap ahli juga perlu bekerja atau bertugas setiap masa walaupun tanpa jawatan. Contohi Khalid Al Walid yang dilucutkan jawatan sebagai ketua perang oleh Saidina Omar semasa peperangan sedang berjalan. Khalid terus menyertai peperangan tersebut walaupun telah dilucutkan jawatannya.

Selepas peperangan selesai Saidina Omar bertanya kepada Khalid mengapa beliau terus menyertai peperangan walaupun telah dilucutkan jawatan, Khalid berkata kepada Omar, “Aku berperang kerana Allah bukan kerana Omar”.

Setiap masalah yang dihadapi boleh diselesaikan dengan syarat diadakan perbincangan dan bersedia membuat dan menerima teguran antara pimpinan dan anak buahnya. Selain itu, setiap ahli juga perlu sentiasa bersikap telus atau terbuka, ujarnya yang juga Ketua DMP Negeri Pahang.

Setiap ahli PAS perlu prihatin terhadap keperluan jamaah seperti menghadiri setiap program yang dirancangan. Setiap ahli jamaah juga perlu bersikap tolak ansur antara satu dengan yang lain dan mengenepikan kepentingan pribadi, ujarnya lagi.

Diakhir ucapannya beliau juga menyeru supaya Muslimat tidak aktif secara bermusim seperti hampir dengan Pilihanraya umum dan sebagainya.

Turut hadir semasa perasmian ialah Bekas Ketua DMP Pusat yang pertama, Ustazah Hajjah Siti Zubaidah Ali, Setiausaha Dewan Pemuda PAS (DPP) Negeri Selangor, Azri Mohamad Arish, Bendahari DPP Negeri, Muzzamil Hafiz, Ketua Penerangan DPP Negeri, Khairuddin Othman dan Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan Tanjung Karang, Ustaz Musa Mohamad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com