.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

10/22/2005

Umat Islam Diseru Mencontohi Perjuangan Rasulullah – Dato’ Harun Taib

Tanjung Karang : Rasulullah s.a.w telah mengutamakan tarbiyah untuk melahirkan golongan amilin. sebagai contoh lahirnya para sahabat yang kental dengan keyakinan serta teguh dengan perjuangan sehingga mampu bedikari di dalam kepimpinan, Kata Ketua Dewan Dewan Ulama’ PAS Pusat, Ustaz Dato’ Haji Harun Taib.

Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel Forum Perdana di Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS) anjuran Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor, sempena dengan program Iftar Perdana sempena dengan Nuzul Quran.

Beliau juga menyeru supaya setiap ahli menyertai program tarbiyah. Disamping itu, mencari teknik untuk menarik orang-orang Umno untuk menyertai PAS seperti mengadakan program ziarah dan sebagainya.

Musuh Islam, menurutnya, tidak gerun dengan Umat Islam kerana tiada lagi semangat jihad Islam. Punca umat Islam lemah (kerana mereka) lebih cintakan dunia dan takutkan mati. Pada zaman Nabi, Umat Islam (telah) menghadapai tentangan daripada sanak saudara sebangsa sendiri. umat Islam (juga) menghadapai perbagai sekatan ekonomi daripada kaum kuffar.

Puak kuffar (akan sentiasa) menentang perkembangan Islam ke serata dunia. Tetapi puak kuffar akan tetap kalah kerana berbeza matlamat dan perjuangan. Matlamat kuffar hendak menghapuskan Islam, ujarnya yang Juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Manir, Terengganu.

Menurutnya, Ciri-ciri Rasulullah dan para sahabat perlu ada pada setiap diri umat Islam, walaupun jumlahnya sedikit, serta yakin Allah yang (akan) memberi kemenangan (kepada Islam).

Forum yang julung-julung kalinya diadakan di KOMPAS ini telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada orang ramai, seramai lebih 2,000 orang telah hadir mendengar forum berkenaan. Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu turut menjadi ahli panel
.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com