.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

3/05/2006

Aktivis PAS yang sentiasa ‘on call’ bila diperlukan khidmatnya


Hajjah Salimah bt Sukaimi, 58, merupakan seorang lagi aktivis PAS kawasan Tanjung Karang yang cukup dikenali khususnya di kalangan Muslimat PAS Kawasan.

Beliau merupakan pimpinan muslimat yang aktif dan rajin menyertai setiap program yang dianjurkan sama ada oleh PAS Kawasan, Dewan Muslimat PAS (DMP) dan Nisa’ termasuklah aktiviti yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan.

Beliau juga merupakan muslimat yang sentiasa ‘on call’ bila diperlukan khidmatnya pada setiap masa samaada oleh PAS Kawasan, Muslimat atau Pemuda Kawasan, biasanya yang melibatkan Nisa’.

Latar belakang

Hajjah Salimah yang lebih mesra dengan panggilan ‘Bonda’ di kalangan aktivis PAS Kawasan terutama golongan muda dilahirkan pada 12 Oktober 1948 di Kampong Bukit Kerayong, Jeram, Selangor dan dibesarkan di Parit 4, Sekinchan, adalah anak kepada pasangan Haji Sukaimi dan Hajah Markamah bt. Idris.

Ibu bapanya merupakan seorang petani. Bonda merupakan anak ke-6 daripada 9 orang adik-beradik dan mendapat pendidikan di Sekolah Agama Rakyat di Parit 4, Sekinchan.

Keluarga

Bonda, yang kini menetap di Lorong 1, Sungai Sireh, telah mendirikan rumah tangga dengan Haji Mat Said b. Dahalan, pada tahun 1973 dan telah dikurniakan seramai 2 orang cahayamata, kedua-duanya perempuan. Anak sulungnya telah mendirikan rumah tangga dan telah mendapat 6 orang cucu. Manakala anak keduanya merupakan seorang peguam lepasan Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Suaminya, Haji Mat Said, telah meninggal dunia pada 9 Ogos 2005 yang lalu kerana sakit jantung, juga merupakan aktivis PAS di Cawangannya. Bonda yang bekerja sebagai Pembantu Rendah Am (PRA) MARDI telah bersara pada tahun 2003.

Mula bergiat aktif dengan PAS

Bonda mula bergiat aktif dengan PAS pada tahun 1992. Manakala pada tahun 1996 beliau telah dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) Muslimat PAS Cawangan Ban 3 Parit 1 Sungai Sireh.

Pada tahun 2001, bonda telah diamanahkan sebagai Ketua Muslimat PAS Cawangan sehingga sekarang. Manakala pada tahun 2003, Bonda telah dipilih sebagai AJK DMP Kawasan Tanjung Karang, juga sehingga sekarang.

Pada tahun yang sama (2003) bonda turut dilantik sebagai Timbalan Ketua Nisa’ (dulu Amal Nisa’) Kawasan Tajung Karang. Selain itu beliau juga merupakan Setiausaha Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Al-Ariff Sungai Sireh.

Dengan beberapa jawatan yang diamanahkan kepada beliau di dalam jamaah, beliau cukup sibuk dengan berbagai aktiviti yang memerlukan kehadirannya. Setiap hari rabu contohnya, Muslimat PAS Cawangannya, telah menganjurkan kelas pengajian yang dipimpin oleh Ustazah Khadijah. Manakala pada setiap hari Selasa kuliah pengajian dipimpin oleh Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan, Ustaz Musa Mohamad.

Dan pada setiap hari jumaat pagi dan petang beliau sendiri memimpin bacaan yassin untuk golongan muslimat dari rumah ke rumah di sekitar Sungai Sireh.

Ditambah pula dengan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh DMP dan Nisa’ Kawasan.

Anugerah

Bagi menghargai segala jasa yang telah ditabur kepada masyarakat, Hajjah Salimah, telah dianugerahkan Pingat Perkhidmatan Selangor (PPS) sempena hari keputeraan Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor pada tahun 2001.

Selain itu beliau juga pernah menerima anugerah pekerja cemerlang semasa bekerja dengan MARDI.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com