.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

8/14/2006

Beri peluang PAS memerintah dan lihat perubahan


Tanjung Karang : Bila PAS diberi pelung untuk memerintah seperti di Terengganu tahun 1999, PAS telah membuat perubahan yang baik kepada rakyat, kata Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Terengganu mempunyai royalti minyak dan ada perjanjian yang sah dan ditandatangani oleh Menteri-Menteri Besar. Di dalam perjanjian tersebut negeri-negeri yang mempunyai minyak akan diberikan royalti minyak sebanyak 5%. Semua negeri-negeri menandatangi perjanjian ini termasuk negeri Selangor yang tidak mempunyai minyak serta negeri Kedah dan Perlis yang hanya mempunyai minyak gamat. katanya yang juga Bekas Menteri Besar Terengganu.

Tetapi kerajaan pusat telah bertindak merompak royalti minyak sebanyak 5% tersebut.

Sebaik sahaja PAS diisytiharkan menang, katanya, saya telah mengisytiharkan seluruh bandar di Terengganu dihapuskan cukai pintu rumah kediaman. Kerana kita mengganggap rumah kediaman adalah rukun hidup. Walaupun kita kehilangan duit (hasil daripada cukai) berjuta-juta ringgit, katanya

Kita juga melakukan reformasi tanah dan menyelesaikan masalah setinggan serta petani-petani. Kita memberi hak milik tanah kepada mereka dan diluluskan di dalam mesyuarat EXCO, katanya lagi.

Badan Pencegah Rasuah (BPR) juga, katanya, diberi lampu hijau untuk menyiasat mana-mana EXCO dan Pegawai kerajaan negeri yang melakukan rasuah dan penyelewengan.

Umno telah melakukan provokasi, yang mengatakan anak-anak EXCO mendapat wang zakat. Ini yang orang-orang Umno tak faham, wang zakat bukan sahaja untuk golongan fakir miskin tetapi ia terbahagi kepada beberapa asnaf. Antaranya ialah fisabilillah, termasuk dalam kategori fisabilillah ini ialah biasiswa kepada pelajar-pelajar, katanya.

Ahli-ahli EXCO kerajaan PAS Terengganu, bukannya seperti ahli-ahli EXCO Umno yang hidup mewah. EXCO-EXCO PAS hidup susah, kerana pendapatan mereka disumbangkan semula kepada rakyat! Sebab itu, anak-anak mereka diberikan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran, katanya lagi

Bila Umno melakukan provokasi tersebut, katanya, BPR terus datang menyiasat, seperti turun tak pijak tangga, dan menyiasat Majlis Agama dan meminta nasihat daripada Mufti, akhirnya perkara, tersebut betul dan tidak menyalahi peraturan.

Turut berucap ialah Penasihat Parti KeADILan Rakyat (PKR), Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Naib Presiden PAS, Dato’ Dr Hasan Mohd Ali, yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com