.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

8/02/2006

PAS Hantar Memorandum Bersama kepada PBB

Kuala Lumpur : PAS telah mengetuai parti-parti politik dan Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO) menghantar Memorandum Bersama di pejabat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bagi membantah kegagalan badan dunia itu dalam menangani isu pencerobohan dan kezaliman rejim zionis Israel yang didalangi oleh Amerika Syarikat keatas rakyat Palestin dan Lubnan dengan diiringi oleh kira-kira 500 orang terdiri dari kalangan wanita dan kanak-kanak.

PAS telah diketuai oleh Timbalan Presiden, Ustaz Nasharuddin Mat Isa, manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) diwakili oleh Naib Presidennya, Tian Chua dan Jamaah Islah Malaysia (JIM) pula telah diwakili oleh Presidennya, Haji Zaid Kamaruddin.

Seramai 10 orang pemimpin telah berjumpa dengan Penyelaras PBB di ketuai oleh Ustaz Nasharuddin Mat Isa. Antara yang mengiringi beliau ialah Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP), Salahuddin Ayub, Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad, yang juga Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Naib Presiden PKR, Tian Chua dan beberapa pimpinan yang lain.

Sementara itu diluar pejabat PBB, Bendahari PAS, Dr Mohd Hatta Ramli dan Timbalan Ketua DPPP, Ustaz Idris Ahmad, telah berucap mengecam tindakan tidak bertamadun Israel dan Amerika serta kelemahan PBB dan Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) yang dipengerusikan oleh Malaysia dalam menangani isu ini.

Sejurus selepas itu, Ustaz Nasharuddin telah membacakan kenyataan akhbar bersama yang telah diserahkan kepada wakil PBB. Dalam masa yang sama, orang ramai telah membakar bendera zionis Israel sebagai menunjukkan kebencian terhadap kezaliman yang dilakukan oleh rejim Zionis itu.

Antara NGO yang turut sama menghantar memorandum bantahan tersebut ialah
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM), Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK), Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) dan beberapa NGO yang lain.

Antara pimpinan PAS yang turut menyertai demontrasi tersebut ialah Setiausaha Agung PAS, Dato’ Kamaruddin Jaafar, AJK Dewan Muslimat PAS (DMP) Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi dan Ustazah Nuridah Salleh.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com