.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

8/04/2006

Memorandom kepada OIC gagal dihantar

Putrajaya : Perhimpunan Aman Wanita dan Kanak-kanak bagi menghantar memorandum kepada Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) yang bermesyuarat di JW Marriot, Putrajaya, atas kelembapan badan tersebut dalam menangani isu Palestin dan Lubnan gagal apabila tiada wakil daripada OIC yang menerima memorandum tersebut.

Perhimpunan yang dikendalikan oleh Dewan Muslimat PAS (DMP) Pusat dan Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) seperti Wanita Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Jamaah Islah Malaysia (JIM) dan Halwa Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS), telah disertai kira-kira 400 orang wanita dan kanak-kanak. DMP Pusat diketuai oleh Ahli Jawatankuasa (AJK) DMPP, Ustazah Hajjah Nuridah Salleh manakala Wanita PKR diketuai oleh, Fuziah Salleh.

Perhimpunan aman tersebut berlaku sedikit ketegangan dengan pihak polis apabila mereka tidak dibenarkan berarak ke tempat pemimpin OIC bermesyuarat untuk menghantar memorandum tersebut. Phak polis telah menggunakan 2 ekor anjing bagi menghalang peserta demontrasi untuk berarak ke hotel JW Marriot.

Setelah diadakan beberapa perbincangan dengan pihak polis, seramai 5 orang pimpinan wanita telah dibenarkan menuju ke hotel JW Marriot dengan diiringi oleh beberapa orang polis untuk menghantar memorandam tersebut, antaranya ialah, Ustazah Nuridah, Fuziah Salleh dan Ketua Dewan Muslimat PAS (DMP) Negeri Selangor, Hajjah Wan Hasrina Wan Hassan.

Bagaimanapun hasrat pemimpin wanita tersebut untuk menyerahkan memorandum tersebut tidak berjaya apabila tiada seorangpun wakil OIC yang menerima memorandum tersebut. Sebaliknya Pengerusi OIC, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, hanya menghantar Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Azhar Othman, untuk menerima memorandum tersebut.

Menurut Ketua Wanita PKR, Fuziah Salleh, Kegagalan OIC menghantar salah seorang Ahli Jawatankuasa OIC (untuk menerima memorandum) menunjukkan kegagalan dan kelemahan pemimpin OIC (yang dipengerusikan oleh Pak Lah). Kalau macam ini bagaimana (pemimpin OIC) hendak menekan UN (Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu)?, soalnya.

“Pak Lah telah menghantar Setiausaha Akhbarnya, Azhar Othman, untuk menerima memorandum tersebut. Apa kaitan Setiausaha Akhbar PM dengan OIC?. Amat malang bagi OIC jika pengerusinya gagal membezakan jawatannya antara Perdana Menteri dan Pengerusi OIC”, ujarnya lagi kesal.

Sementara itu, AJK DMPP, Ustazah Nuridah Salleh, turut kesal dengan tindakan polis yang menghalang peserta demontrasi untuk berarak dengan menggunakan dua ekor anjing.

“Mereka mengatakan kami menggunakan kanak-kanak (untuk menyertai demontrasi). Sebenarnya kami bukan menggunakan kanak-kanak (untuk tujuan itu), tetapi hendak menunjukkan, kanak-kanak yang seperti inilah yang menjadi mangsa (tindakan zionis Israel) di Palestin dan Lubnan”, ujarnya lagi.

Seorang lagi AJK DMPP, Aiman Athirah Al-Jundi, berkata, OIC hanya pandai bercakap tetapi tidak ada (apa-apa) tindakan. Seramai 56 anggota OIC tetapi sehingga kini umat Islam bukan sahaja dihina tetapi telah dibunuh (oleh tentera zionis Israel).

“Malaysia (yang) menjadi Pengerusi tetapi tidak ada apa-apa tindakan. Sepatutnya OIC boleh memanggil dan berjumpa dengan UN. Tetapi OIC hanya mengambil sikap ada telinga tuli, ada mata buta”, ujarnya lagi kesal.

Bagaimanapun memorandum tersebut tidak diserahkan kerana kegagalan pihak OIC menghantar wakilnya bagi menerima memorandum tersebut. Turut serta dalam perhimpunan tersebut ialah Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com