.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

8/14/2006

Jangan jadi seperti ayam daging – Tuan Guru Abd Hadi Awang


Tanjung Karang : Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang berkata, kita tidak mahu budaya binatang di ajar kepada rakyat. Kita mahu rakyat yang berwibawa dan bertanggungjawab. Beliau berkata demikian sewaktu berceramah di hadapan lebih 10,000 orang di padang Kompleks PAS DUN Sungai Burong (KOMPAS).

Binatang hidupnya hanya untuk makan tetapi manusia makan untuk hidup. Ini berbeza dengan binatang yang hidup untuk makan. Macam ayam daging yang dapat makanan yang cukup, air yang cukup. Kemudian dibawa menaiki lori dan mereka merasa seronok, ujarnya

Tetapi ayam-ayam ini tidak tahu yang mereka akan dijual dan akan disembelih. Tetapi (ayam-ayam tersebut) tidak faham, ujarnya lagi.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rhu Rendang, Terengganu berkata, Negara telah mencapai kemerdekaan hampir 50 tahun, tetapi rakyat masih tidak membuat perubahan. Negara-negara lain yang mengamalkan demokrasi telah membuat beberapa kali perubahan.

Kerajaan (yang dipimpin) Umno adalah kerajaan manusai bukan kerajaan tuhan yang tentunya mempunyai banyak kelemahan, ujarnya.

Peristiwa 13 Mei adalah satu contoh kegagalan Umno dalam menyatukan kaum kerana hendak menyatukan kaum dengan ekonomi semata-semata. Peristiwa 13 Mei berlaku di negeri yang Umno memerintah tetapi tidak berlaku di Negeri yang PAS kuat seperti di Kelantan dan Terengganu, ujarnya

Peristiwa tersebut berlaku di negeri Selangor dan Perak, Di Kelantan Dato’ Asri telah meminta ahli-ahli PAS supaya menjaga orang-orang cina dan India.

Bila sudah memerintah (mereka) bergaduh sesama sendiri. Untuk menyelesaikan masalah, rakyat mesti membuat perubahan dan rakyat mesti diberi hak mengundi siapa wakil yang terbaik di Parlimen dan DUN, ujarnya lagi.

Beliau yang juga bekas Ahli Parlimen Marang, berkata, Kita boleh melihat TV tetapi jangan kita percaya. Biar kita yang pulas TV tetapi jangan kita biarkan TV memulas kita. Jadilah orang yang bijak dan boleh membuat perubahan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com