.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

2/05/2007

PAS Perlukan kuasa politik untuk membuat perubahan

Tanjung Karang : Pada zaman nabi-nabi banyak ujian-ujian yang memerlukan pengorbanan dan perjuangan PAS berdasarkan kepada syariat dan al-quran adalah hujah dalil qat’ie. Setiap kerja yang kita lakukan perlu mendapat redha Allah, kata Ahli Jawatankuasa (AJK) Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP), Ustazah Hajjah Jamilah Ibrahim.

Beliau yang juga Bekas Anggota Dewan Negara berkata, saya pernah mencadangkan di dalam Dewan Negara supaya kilang-kilang menetapkan jadual kerja bagi kaum wanita pada waktu siang sahaja. Kerana pada waktu malam kaum wanita mempunyai tanggungjawab lain sebagai isteri di rumah.

Sebab bila isteri bekerja pada waktu malam, suami tidak ada yang melayan dirumah, itu diantara sebab berlakunya sumbang mahram sekarang. Tetapi cadangan tersebut tidak diterima oleh pihak kerajaan dan mereka mengatakan pembangkang perfikiran tertutup, katanya.

Beliau juga menyeru kepada kaum wanita supaya memilih pemimpin yang halatujunya jelas kepada Allah, kepimpinan yang benar-benar berjuang untuk Islam bukan yang palsu.

Ustazah Jamilah yang juga Bekas Ketua DMPP, mengambil contoh kerajaan negeri Kelantan yang dipimpin oleh Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abd Aziz Nik Mat, telah mengeluarkan wang kerajaan Kelantan dari Bank biasa kepada Bank Islam sebaik sahaja memerintahkan Kelantan. Hasilnya Bank-bank lain telah membuka system perbankan Islam selepas itu.

Tok Guru Nik Aziz juga telah mewujudkan pajak gadai Islam iaitu system Ar-Rahn, sekarang Ban Rakyat telah meniru cara Kelantan. Dikelantan juga diwujudkan Sekolah ”Bustanul Arifin” iaitu sekolah yang menggunakan sistem thahfiz dan sains. Hasrat Tok Guru Nik Aziz ialah satu masa akan datang sekolah ini akan melahirkan profesional yang hafiz, katanya.

Menyentuh mengenai Islam hadhari yang dijaja oleh kerajaan sekarang, beliau berkata, Islam tetap Islam tidak perlu diletakkan hadhari sebab Islam itu sendiri bersifat hadharah, sebagai contoh sebelum kedatangan Islam kanak-kanak perempuan dibunuh hidup, tetapi selepas kedatangan Islam melarang perbuatan tersebut. Itu tandanya Islam membela wanita, katanya lagi.

Sebab itu, katanya, kuasa melalui politik perlu diperjuangkan sebab dia boleh membawa perubahan.

Beliau berkata demikian sewaktu berceramah isu semasa yang dianjurkan oleh PAS Cawangan Batu 9 Kampong Tengah, di Bilik Gerakan PAS Cawangan. Ketua DMP Tanjung Karang, Ustazah Hajah Jamiyah Haji Yusof, turut memberikan ucapan.

Ini adalah kali kedua Ustazah Jamilah, memberikan ceramah anjuran PAS Cawangan Batu 9 Kampong Tengah dan telah mendapat sambutan yang menggalakkan dari muslimat. Turut hadir ialah Naib Ketua DMP Kawasan, Ustazah Hajah Sabariah Hashim dan beberapa AJK DMP Kawasan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com