.comment-link {margin-left:.6em;}

PAS Kawasan Tanjung Karang

4/09/2007

Contohi akhlak Rasulullah s.a.w dalam setiap perkara

Parit 4, Sekinchan : Umat Islam wajib mengambil contoh perjuangan dan akhlak yang dibawa oleh Nabi Muhamad s.a.w setiap masa. Kerana pada diri Rasulullah adalah sebaik-baik contoh seperti yang digambarkan oleh Allah di dalam Al-Quran, kata Ahli Jawatankuasa (AJK) Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP), Ustazah Hajah Jamilah Ibrahim, sewaktu memberikan ceramah kelompok sempena sambutan Maulidur Rasul anjuran PAS Cawangan Parit 4 Kampong.

Antara sifat terpuji Rasulullah ialah, baginda bersifat lemah lembut walaupun sering mendapat cercaan dan penghinaan dari kaum Qurais. Oleh itu sebagai seorang pejuang yang mengikut jejak langkah baginda sewajarnya kita perlu bersifat sabar dalam menghadapi setiap mehnah di dalam perjuangan, katanya.

Beliau yang juga bekas seorang pendidik kesal dengan tingkah laku anak-anak remaja masa kini yang banyak terlibat dengan gejala sosial seperti Mat Rempit dan Minah Rempit. Sepatutnya gejala ini dibendung oleh pihak pemerintah bukan hanya menyalahkan ibubapa semata-mata.

Selain itu, menurutnya, gejala murtad yang semakin menjadi-jadi di kalangan orang Melayu juga amat membimbangkan, terdapat kes seorang pelajar perempuan yang bertudung tetapi dalam diam-diam pelajar tersebut memakai kalung berlambangkan salib. Ibubapa harus mengawasi tingkah laku anak-anak mereka supaya aqidah mereka tidak tergelincir, katanya yang juga Bekas Ketua DMP Pusat

Beliau juga menyeru supaya kaum ibu atau warga emas membanyakkan membaca buku-buku agama untuk mendalamkan pengetahuan mereka. Selain itu, libatkan juga anak-anak serta cucu-cucu supaya turut sama membaca buku-buku tersebut supaya mereka menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Ceramah yang julung-julung kalinya diadakan di cawangan tersebut telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan bukan sahaja dari muslimat tetapi juga muslimin. Antara yang hadir ialah Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Kawasan Tanjung Karang, Ustaz Kosnon Kamit, Ahmad Arbian dan AJK Dewan Muslimat PAS (DMP) Kawasan, Ramlah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




©1426/2005 pastgkarang.blogspot.com®
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang (berperang) untuk membela agama-Nya, dalam satu saf yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff ayat 4)
dpptgkarang@yahoo.com